“Ло”

Коли я вперше прочитав декілька оповідань Говарда Лавкрафта, вони мене, чесно кажучи, розчарували: стільки говорять про того Лавкрафта, а виявляється – нічого в ньому і нема особливого. Звичайні страшилки на ніч. Як це часто буває – я дуже сильно помилився.

Пройшов певний час, і мені попалася стаття великого мислителя та алхіміка Євґенія Ґоловіна під загадковою назвою “Ло”. Замість того, щоб зациклюватися на хорорному аспекті Лавкрафтової творчості, мудрий Ґоловін зосередив свою увагу на метафізиці, на найглибших пластах, прихованих під ґотичними сюжетами та чудовиськами. В цьому Ґоловін послуговувався підходом, створеним та розробленим видатним російським андеграундним письменником Юрієм Мамлєєвим, умовна назва якого – “метафізичний реалізм”. Стаття була настільки надихаючою та глибокою, що я зрозумів: десь я помилився, чогось я не побачив.

Дійсно, Лавкрафта приховали від мене перекладачі його праць – бо ж я читав його в російському перекладі, як і будь-який інший сучасний читач: видавництво “Азбука-классика”, книжки з м’якими обкладинками. Жахливі, абсолютно безвідповідальні переклади не передавали нічого, окрім якраз вищезгаданого “хорорного аспекту”. Читаючи Лавкрафта в ориґіналі, я остаточно переконався в тому, що перекладачі вкрали в мене його глибину – і замінили її безглуздою пласкою химерою популярної культури. Згодом я дізнаюся: Євґеній Ґоловін планував видати в Росії якісні переклади творів Лавкрафта ще у 90х роках минулого століття – аналогічно, як у Франції це зробив Жан Парвулєско. Втім, Ґоловін помер, і його плани померли разом з ним.

Всі ці обставини підштовхнули мене до того, щоб спробувати реалізувати бажання людини, що відкрила для мене Лавкрафта – перекласти всі його праці сумлінно та відповідно до загального контексту, в якому їх було створено. Але, якщо Ґоловін, що був російським мислителем, хотів інтеґрувати творчість Лавкрафта до російського дискурсу, то я вирішив спробувати зробити те саме для української культури.

Тож – нехай Лавкрафт заговорить українською.

Залишити відповідь

