Чому мене дратують ілюcтрації до творів Лавкрафта

Книжок Лавкрафта в продажу – ціле море (так-так, в тих мерзенних російських перекладах, де “Italian” перекладають як “Индейский” – але мова не про це). Хоча… Якраз про це. Окрім огидної якості перекладів, Санкт-Петербурзький видавець “Лавкрафтіани” припустився ще однієї помилки. Я маю на увазі обкладинки книжок. Це настільки абсурдні, беззмістовні та пусті малюнки, що не хочеться таку книжку в руки брати. Пригадую, одна моя подруга таке часто малювала, коли добре вип’є чогось міцного. Совість не дозволяла їй продавати цю мазанину в редакції фентезійної літератури. Вона демонструвала її мені, а я сміявся і наливав ще.

Та чого вже там! Давайте вже тоді я підніму руку на святе! Мене дратують взагалі всі ілюстрації до творів Лавкрафта. Коли малюють Ктулху, Ньярлатхотепа, Азатота, Йог-Сотота, Шуб-Ніґґурат, і навіть Бурого Дженкіна з відьмою Нахаб. Від цього просто верне. А ще нещодавно мені один “знавець” рекомендував подивитися фільми, які зняли нібито за творами Лавкрафта. Я питаю: а як це можна екранізувати? Ну а хлопчина щось пробурмотів (не хотілося чути це вбоге намагання говорити заради розмови, і я зробив вигляд, що задрімав).

Людина, що малює героїв Лавкрафта, людина, що знімає фільми за його творами – такий дурень абсолютно не розуміє, в чому полягає фундаментальна особливість стилю цього дійсно виключно талановитого митця. Це абсолютний майстер зображування незображуваного, називання неназиваного. Його жахи до болю та огиди живі та близькі нам – і саме через це вони не мають чітких характеристик. І мати не можуть. Лавкрафт – майстер розмитого жаху, що оточує нас кожного дня. Все наше життя складається з його потворних богів.

Власне, розуміння цього елементарного факту витікає з усієї творчості автора. Гадаю, мені не варто було все це писати: той, хто і так це розуміє, не потребує мого коментаря, а той, в кого не вистачає розуму збагнути настільки просту річ – не заслуговує такого піклування. Втім, є ще третя категорія людей – ті, хто лише знайомляться з Лавкрафтом уперше. Не хотілося б, щоб вони будували свою позицію щодо цього письменника на ґрунті, закладеному невіґласами та дурнями, які не бачать в оповіданнях Лавкрафта нічого, окрім страшних байок про чудовиськ.

Завершу цей допис посиланням на новий переклад – цього разу презентую невеличкий твір “Неназиване”, в якому сам Лавкрафт розкриває зазначені особливості свого стилю для тугодумів, матеріалістів та прихильників сучасної американської філософії.

Залишити відповідь

